آموزش محیط زیست
مهدی گل سفیدعلوی؛ کمال سخدری؛ ابوتراب علیرضائی
چکیده
دستیابی به محیطزیست پاکیزه به همراه رشد اقتصادی و رفاه جامعه از آرزوهای هر جامعه مدرن محسوب میشود. محققان حوزه کارآفرینی در سالهای اخیر، افزایش همبستگی میان کسبوکار و محیطزیست را پذیرفتهاند؛ زیرا فعالیتهای کارآفرینانه، یک پیشران کلیدی برای پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی به حساب میآید. بررسی مطالعات ...
بیشتر
دستیابی به محیطزیست پاکیزه به همراه رشد اقتصادی و رفاه جامعه از آرزوهای هر جامعه مدرن محسوب میشود. محققان حوزه کارآفرینی در سالهای اخیر، افزایش همبستگی میان کسبوکار و محیطزیست را پذیرفتهاند؛ زیرا فعالیتهای کارآفرینانه، یک پیشران کلیدی برای پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی به حساب میآید. بررسی مطالعات حوزه کارآفرینی نشان میدهد که ادبیات تحقیق این حوزه در سالهای اخیر بهسرعت توسعه یافته است و پیشرفت آن در طیف وسیعی از موضوعات صورت گرفته است. بااینوجود، یکی از دغدغههای علمی نویسندگان مقاله حاضر پرداختن به موضوع پیوند کارآفرینی و محیطزیست است. در واقع شناخت فرصتهای تحقیقاتی مرتبط با این حوزه، کمک شایستهای به توسعه نظری و تحقیقات کاربردی علوم کارآفرینی و محیطزیست مینماید. در این میان، مفهوم پیچیده گرایش کارآفرینانه سبز از جذابیت بالایی برای پژوهش برخوردار است. در این پژوهش به بررسی ادبیات و تحقیقات مرتبط با پیوند حوزههای کارآفرینی و محیطزیستی با رویکرد فراترکیب پرداخته شده است. بر این اساس در مقاله حاضر پس از بررسی موضوعی و محتوایی 141 منبع، 25 عامل در قالب هشت مفهوم و دو مقوله شناسایی شدند که وزن عوامل با روش آنتروپی شانون تعدیلشده تعیین شده است. در این راستا مهمترین عوامل مؤثر بر گرایش کارآفرینانه سبز کسبوکارها به ترتیب عبارتاند از: «نوع صنعت»، «حمایت مالی»، «پاداش و مشوقهای دولت برای اقدامات کارآفرینانه سبز»، «شبکههای اجتماعی»، «کارآفرینی سبز جهت سود اقتصادی»، «هنجارهای اجتماعی در مورد محیطزیست» و «تعهد، توجه و شناخت مدیران یا مالکان نسبت به محیطزیست».